EuroSTAR 2019 verslag deel 3

De dag begon met een variant op het al eerder langsgekomen onderdeel Lightning Strikes. Deze keer was de naam Diversity Strikes. Hierbij mogen 5 sprekers na elkaar elk 4 minuten een boodschap uitdragen met behulp van maximaal 2 slides. Als ze niet op tijd klaar zijn volgt er donder en bliksem en moeten ze het podium verlaten. De sprekers waren echter niet al van te voren uitgekozen maar bestond uit personen die zich tijdens EuroSTAR opgegeven hadden om in 4 minuten een boodschap uit te dragen.

Bjorn Boisschot

Tijdens de eerste parallelle sessie van tracks sprak Bjorn Boisschot van CTG uit België over hoe hij vindt dat Dev en Ops samen op reis zijn gegaan maar de tester zijn vergeten mee te nemen. Grote bedrijven vallen over elkaar heen om te vertellen dat ze geen testers meer hebben en dat al het testen wordt gedaan in productie en uiteraard volledig geautomatiseerd. Maar de praktijk laat wat anders zien. QA is nog lang niet dood, het evolueert op dit moment juist naar een hoger niveau. Testers krijgen steeds meer een ondersteunde rol die er voor kunnen zorgt dat ontwikkelteams steeds sneller en betere kwaliteit software opleveren. Vooral als je als tester ook nog eens gebruik maakt van alle tools en technieken die beschikbaar zijn binnen DevOps.

Laurent Bouhier

Laurent Bouhier van acpqualife uit Zwitserland herhaalde eigenlijk de boodschap die al vaker was gebracht deze EuroSTAR conferentie, namelijk dat AI testen geen bedreiging is voor testers, sterker nog, we moeten AI omarmen, want AI testen wordt al zeer binnenkort de enige manier om de ontwikkelingen bij te blijven.

Marta Firlej

Marta Firlej van SoftServe uit Polen sprak over de kennisbank die het bedrijf waar ze werkt hanteert om de kennis te verzamelen en bijvoorbeeld te kunnen gebruiken bij het opleiden van nieuwe medewerkers. Toen ze net in dienst kwam liep ze tegen de beperkingen van dit systeem aan omdat mensen het al dan niet expres verkeerd gebruikten, om er zelf beter van te worden of omdat ze niet beter wisten. De kennisbank werd bijna gezien als een soort waarheid die ofwel er voor zorgde dat mensen dachten dat ze alles al bereikt hadden ofwel dat ze voelden alsof ze aan hun plafond zaten en niet meer verder konden groeien. Daarom ging ze samen met het bedrijf de kennisbank aanpassen. Zo beschreef ze niet alleen wat testers moesten kunnen en weten, maar ook hoe ze zich moesten gedragen. Ze beschreven daarnaast ook het vakmanschap in en test competence model om zo de professionaliteit van de testers te benadrukken. Op die manier zijn ze de transitie ondergaan van goede testers naar professionele specialistische testers.

Henrik Warne

Henrik Warne van TriOptima uit Zweden vertelde hoe je kunt leren van bugs. Je leert bijvoorbeeld waarom het zo moeilijk was om de bug op te lossen en hoe we kunnen voorkomen dat dit soort bugs in de toekomst voorkomen kunnen worden. 15 jaar lang heeft Henrik data bijgehouden over de gemeenste bugs die hij is tegengekomen in zijn werk. Deze data heeft hij omgezet naar patronen die hij nu gebruikt om testen te schrijven, uit te voeren en om code te debuggen.

Koffiepauze

Soapbox talk

Jaroslaw Hryzsko

Na de koffiepauze stond de tweede serie van parallelle tracks op het programma. Jaroslaw Hryzsko van Polish Testing Board uit Polen haalde schrijver Stanislaw Lem aan die in 1961 al schreef dat wanneer het aantal computers in de wereld te groot werd om nog door mensen te kunnen worden beheerd, dat dan het controleren van die computers door andere computers gedaan zou gaan worden. Ofwel computers testen copmputers. En volgens Jaroslaw is die tijd nu aangebroken. Hij vertelde hoe we met behulp van AI oplossingen zoals deep learning effectief internet of things (IoT) zaken kunnen testen. Niet in de toekomst, niet volgende week, maar meteen nu. De toekomst van Stanislaw Lem is hier.

Ashwin Desai

Ashwin Desai van Hudl uit de Verenigde Staten introduceerde een nieuwe testrol, namelijk de kwaliteitscoach. Deze persoon overziet het hele plaatje, van concept tot productie, begrijpt de klantbeleving en de feedback die ze geven, om die vervolgens te gebruiken om gezamenlijk de kwaliteit te verhogen. De kwaliteitscoach verbind de verschillende ontwikkelteams met elkaar, zorgt voor een manier van ontwikkelen die er voor zorgt dat er geen fouten worden gemaakt en als die toch gemaakt worden hoe je die fouten dan zo vroeg mogelijk in het proces kunt opsporen. De kwaliteitscoach zorgt voor meetbare kwaliteit en methodes om dit te meten. Coaching is volgens Ashwin de manier om de kwaliteit te verhogen.

Chloe Burger

Volgens Chloe Burger van Professional Testing uit Nederland is verandering de nieuwe status quo, dus hoe gaan we daar als testers mee om? De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Op het ene moment waren we testers in een dedicated testteam, het andere moment zijn we een ontwikkelaar in een scrumteam. En niet alleen nieuwe technische vaardigheden gaan er voor zorgen dat je als tester overleeft. Want net zo belangrijk is je aanpassingsvermogen en bekwaamheid om je aan te passen aan de mensen om je heen. Plotselinge veranderingen hebben een vreemd effect op je hersenen. Je vecht, vlucht of bevriest. Maar alle drie deze zaken laten ruimte om vrij te kunnen denken, te leren van de situatie en de situatie te onderzoeken. Daarom is het van groot belang dat je in de alsmaar veranderende wereld je eigen weg te vinden om onbevooroordeeld te blijven en bereid te zijn om te leren van de uitdagingen die op je af komen. Want alleen jijzelf kan het vuurtje opstoken van je innerlijke vernieuwer.

Phil Royston

Phil Royston van tesena uit Tsjechië vertelde hoe je goede testers kunt vinden en kunt opleiden. Een moeilijke opgave want testers moeten tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Ze moeten kunnen testen, code schrijven, met iedereen kunnen communiceren, begrijpen hoe software wordt ontwikkeld en met welke tools dit gedaan wordt. Dus testers moeten tegenwoordig heel anders worden opgeleid dan vroeger. Een goed ontwikkelde denkwijze is hierbij van grote waarde om als tester goed je werk te kunnen doen en te leren hoe je dat moet doen.

Dona Sarkar

Dan was het al weer tijd voor de laatste keynote die werd gegeven door Dona Sarkar van Microsoft uit de Verenigde Staten. Ze vertelde dat in vroegere tijden bedrijven software ontwikkelden en deze zelf testen om ze vervolgens spreekwoordelijk over de muur te gooien. Nu is dat ondenkbaar geworden. Tegenwoordig maak je niet alleen software voor je klanten, je doet het samen met je klanten. Zo ontwikkelde Microsoft 4 jaar lang Windows 10 met behulp van meer dan 16 miljoen klanten, genaamd Windows Insiders. Op die manier ontstond er volgens Dona een product dat mede werd gedragen door de ontstane community en een product dat voldeed aan de wensen van die klanten. Daarnaast trek je met tevreden klanten andere klanten aan via die klanten. Een win win situatie dus.

Isabel Evan

Hierna werd de 27e editie van EuroSTAR al weer afgesloten door de Programme Chair Isabel Evans, maar uiteraard niet voordat ze bekend maakte wie de nieuwe Programme Chair gaat worden. Namelijk Rik Marselis.

Rik Marselis

Testing in the Wild

Rik Marselis maakte daarna als zijnde de nieuwe Programme Chair het thema, de stad en de data bekend van de 28e editie van EuroSTAR. Het thema is Testing in the Wild en de conferentie gaat plaatsvinden in Antwerpen van 16 tot en met 19 november 2020. De Call for submissions werd ook per direct geopend door Rik.

Call for submissions

In de middag was er dan nog ruimte voor de zogenaamde do-over sessies. Dit zijn de best gewaardeerde track die worden herhaald zodat mensen die ze gemist hebben ze alsnog kunnen bezoeken. Verder waren er nog een paar workshops voor de volhouders, namelijk  “Planning your testing and releases” door Derk-Jan de Grood van Squerist uit Nederland, “Guess the number” door Rikard Edgren van Nordic Medtest uit Zweden en “Diversity and inclusion – woman in testing” door Tone Molyneux en Fiona Østensvig van DND uit Zweden.

Dit was het derde en laatste deel van het verslag van EuroSTAR 2019. Tot volgend jaar in Antwerpen.