EuroSTAR 2017 – Verslag deel 2

EuroSTAR 2017 – Verslag deel 2

Deze EuroSTAR woensdag begon met de Lightning Strikes. Vier korte presentaties van een paar minuten met een boodschap. Zo zei Dorothy Graham dat we bij fouten niet de schuldige moesten zoeken, maar juist samen op zoek moesten gaan naar een oplossing. En Michael Bolton kreeg de zaal op de banken door een rap te zingen over testen en gaf Zeger van Hese ons mee dat we als testers alle partijen bij elkaar moesten blijven brengen en niet te veel aan de kant van de ontwikkelaars moesten gaan staan.

De eerste keynote van de dag was van Paul Gerrard met de titel “Testing with an invisible friend”. Paul vroeg het publiek of ze zich weleens afvragen of het testen van software binnenkort wordt overgenomen door robots. Waarschijnlijk iets wat wij ons niet kunnen voorstellen als we kijken naar alle alledaagse problemen op de werkvloer. Maar volgens Paul is dit toch dichterbij dan we denken.

Net als pair programming en pair testing kunnen robots best samen met ons testen bedacht Paul. Dus ging hij aan de slag en bouwde hij een bot met behulp van Amazon’s Alexa, waar de tester samen mee kon testen. De tester kan tegen de bot praten en commando’s geven en de bot gaf ook antwoorden terug. Uiteraard kan een bot niet alles wat een mens ook kan, maar Paul ontdekte dat samen testen met een bot erg handig was omdat de bot alles bijhoudt wat je doet. Testen met een bot past volgens hem daarom perfect in de shift left beweging binnen DevOps en Continuous Delivery.

Na de ochtendpauze was het de beurt aan “I Turned It On With my Laptop! A Year in the Life of Internet of Things” van Mark Winteringham. Het testen van Internet of Things (IoT) architecturen zien we steeds vaker en wordt steeds populairder. Maar wat voor kennis en kunde hebben wij als testers daar voor nodig vroeg Mark zich af. En welke tools kunnen we daarbij gebruiken?

Het afgelopen jaar heeft Mark ervaring opgedaan met het testen van IoT en hij kwam er achter dat je vooral op de exploratory manier leert hoe dat moet. De rest komt gewoon aan op ons testers-instinct. Eigenhandig bouwde hij een ding dat verbonden was met internet en samen met hulp, via een forum, ontdekte hij tijdens het testen hoe het werkte. De komende jaren zullen steeds meer dingen verbonden worden met het internet, dus volgens Mark is het tijd dat iedere testers ervaring op gaat doen met het testen van IoT.

Sylvia MacDonald ging het vervolgens hebben over “How the Three Amigos Made Us A More Effective Team”. Ze vroeg de zaal of binnen hun teams werk wel eens terug kwam. Bijvoorbeeld vanwege een bug of omdat de klant toch iets anders had gewild dan dat er gemaakt is. Misschien zijn eerdere signalen dat niet het juiste werd gebouwd niet opgevangen of verkeerd overgekomen. Of gaat werk binnen teams telkens heen en weer tussen de ontwikkelaars en de testers. Of snapt niet iedereen binnen het team wat ze aan het bouwen zijn. Als testers zou je wensen dat je veel meer input zou mogen leveren bij het opstellen van de user stories.

Al deze problemen is Sylvia de afgelopen jaren in haar werk tegen gekomen. Tot ze op een dag de Three Amigo’s leerde kennen. De product owner, de tester en de ontwikkelaar. Deze drie werden haar grootste vrienden. Het zorgde voor veel meer samenwerking en het werk werd sneller, effectiever en werd met veel meer tevredenheid afgesloten. De tester was de perfect verbinding tussen de wensen van de klant, verwoord door de product owner, en de vragen van de ontwikkelaars.

Na de lunch vertelde Fran O’Hara tijdens haar presentatie “Agile Testing – The magic of whole team thinking” dat Scrum het meest gebruikte Agile framework is, waardoor er overal ter wereld veel focus ligt één van de grootste speerpunten van Scrum, te weten multifunctionele teams. Fran vertelde dat je hierdoor als tester veel invloed kunt uitoefenen en er voor kunt zorgen dat het hele team test. Op die manier levert het team de meeste waarde op.

Een zogenaamde whole team approach rondom testen zorgt er voor dat alle teamleden samenwerken. Door elkaar te helpen met testen en door samen te testen ontstaat er een volledig geïntegreerde testaanpak, inclusief het op juiste wijze automatiseren van de testen. Maar veel bedrijven hebben moeite om zulke teams op te zetten. Culturele, organisatorische en competentie verschillen zijn hier vaak de oorzaak van. De tester kan echter de sleutelfiguur zijn om dit probleem aan te pakken. Testers zijn de verbinding tussen de verschillende partijen. Testers kunnen zowel met de klant praten als met de ontwikkelaar. Op die manier begrijpen klant en bouwer elkaar steeds beter en krijgt de klant precies wat hij wil. Dit is zowel voor de klant een voordeel als ook voor de ontwikkelaar. Want was er nou mooier dan de klant kunnen geven wat hij vraagt.

Het nieuwe vliegveld van Oslo werd afgelopen april geopend. Het was een spannend moment want nu werd duidelijk of al die jaren van plannen, bouwen en testen een luchthaven gingen opleveren die was gevraagd en werd verwacht. Christian Brodsjo sprak er over tijdens zijn tracksessie met de naam “The sky is the limit – How to test a new airport terminal.

Christian vertelde hoe een klein team van test experts alles op de luchthaven had getest om van de opening een succes te maken. Zo bedroeg de totale oppervlakte van de vertrek- en aankomsthallen maar liefst 11.000 m2 met 34 check-in balies en 12 security controle rijen. Daarnaast was er een hypermodern bagage afhandelingssysteem gebouwd en was er plek gemaakt voor 11 extra vliegtuigen aan de pieren. Dit alles aan elkaar gekoppeld door kilometers kabels en ontelbare software systemen. Kortom een testklus van formaat.

Het verhaal van Christian klonk als een wens-opdracht van iedere testers. Zo werd er getest met echte vliegtuigen, met honderden test passagiers en enorme hoeveelheden test bagage. Zijn boodschap was dat je als tester niet altijd achter je bureau moet of kunt blijven zitten. De testers bij deze opdracht klommen eigenhandig door bagagebanden en liepen kilometers per dag, gewapend met helm en veiligheidsvest, om zo elk detail in het echt te controleren. Een welkome afwisseling van het maken van testplannen en test cases. Met vereende krachten werd de opening van de luchthaven een groot succes.

Na de middagpauze werd door Dorothy Graham het boek gelanceerd ter ere van de 25e editie van EuroSTAR. Een boek met 25 verhalen die verschillende aspecten van het testvak belichten. De hele zaal kreeg een exemplaar.

Daarna was het de beurt aan Janna Loeffler die tijdens haar keynote vertelde over haar werk als tester bij Walt Disney. De mooie klus van Christian op het vliegveld viel meteen in het niet bij dit verhaal. Wie wil er nou niet attracties testen in Disney World. De attracties zitten uiteraard vol met software, die net als alle andere software gewoon getest moet worden. En dat doet Jana. De attracties worden eerst in het klein nagebouwd om vervolgens over te zetten in een virtuele variant. Op die manier kan er al getest worden hoe de software van attracties reageert op verschillende situaties. Als de attracties dan daadwerkelijk gebouwd is moet er natuurlijk ook in het echt getest worden En ja, dat betekent dus dat je als tester honderden keren een ritje maakt in attracties van Disney parken over de hele wereld.

De dag werd afgesloten met de Award Night in het Wallmans Circus. Een wervelende show waar nog lang over nagepraat zal worden. Tijdens de avond werden ook de awards uitgereikt. Zo wonnen Joost van Wollingen en Ivo de Bruijn de prijs voor de beste tutorial, Andrew Brown won de Best Paper award en de Testing Excellence Award werd gewonnen door Isabel Evans.