Vak softwarekwaliteit onvoldoende tussen oren

Het vak van softwarespecialist zit bij veel te weinig mensen tussen de oren. Om meer mensen te interesseren voor de kwaliteit van software is het nodig om het beeld van het vak en het werk van de professionals bij te stellen.

‘De wereld draait steeds meer op software en iedereen wil veilig bankieren, schoon drinkwater uit de kraan en apps die altijd werken. Die kwaliteit moet geborgd worden en daar zijn wereldwijd steeds meer mensen voor nodig’, zegt Manager Communicatie Ruud Poels van SQS Benelux. Nederland kent momenteel ongeveer 10.000 softwaretesters, die beroepsmatig of als hobby bezig zijn met het testvak. Dat aantal moet fors omhoog om de komende jaren aan de vraag te kunnen voldoen.

‘De wereld verandert sneller dan we denken. Vroeger waren bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen mensenbedrijven. Tegenwoordig zijn ze helemaal IT-driven, is bijna alles geautomatiseerd en doen hun klanten zaken via een portal met allerhande (mobiele) devices. Een testprofessional moet daarom naast kennis, ook kunnen adviseren over risico’s, beveiliging en performance. Ze hebben te maken met nieuwe technologie of wetgeving. Kortom het is een hele dynamische functie.’

In de praktijk blijkt vaak dat mensen die dynamiek (nog) niet herkennen. Poels: ‘In speelfilms is een IT’er vaak een weinig sociale man die zijn computer alleen verlaat om snel eten op te warmen in een magnetron om daarna weer verder te gaan met obscure en onduidelijke werkzaamheden. Dat helpt niet mee.’

Om het beeld te doorbreken trekt SQS de komende tijd veel uit de kast. Voor studenten zijn er zogenoemde Inhousedagen, waarbij belangstellenden een dag lang op het hoofdkantoor in Utrecht een kijkje in de keuken krijgen. Voor startende specialisten wordt het traineeprogramma in Zuid-Afrika uitgebreid, zodat de trainees na hun opleiding nog breder inzetbaar zijn. Daarnaast richt het bedrijf zich rechtstreeks tot groepen ervaren professionals met kennis van bepaalde domeinen, waarvan SQS inschat dat het testvak voor hen interessant kan zijn. ‘De eerste resultaten zijn hoopgevend.’

Om de strategie te ondersteunen lanceert SQS Benelux vandaag een nieuwe vacatureportal, waarbij de menselijke kant van het vak centraal staat. ‘We laten zien wat voor mensen er bij ons werken, wat ze meemaken, hoe ze via een traineeship in Zuid-Afrika worden opgeleid en wat voor resultaten ze bereiken. Daarom kiezen we voor zo veel mogelijk eigen fotografie en vertellen medewerkers waarom ze voor SQS hebben gekozen.’

Op de nieuwe portal worden ook de resultaten gepubliceerd van een intern onderzoek. Zo hebben de eigen medewerkers van SQS in Nederland in totaal 84 kinderen, zijn het kattenliefhebbers, is er een voorkeur voor Franse auto’s en is Armin van Buuren de populairste dj. ‘Op die manier doorbreken we het standaard beeld wat mensen hebben bij IT-bedrijven.