Bij SQS sta je er nooit alleen voor

SQS Benelux profiteerde in 2015 optimaal van de combinatie van het lokale karakter van het bedrijf en de internationale schaalgrootte. Managing Director Wilbert van den Bliek kijkt daarom met groot vertrouwen naar 2016. Testnieuws schoof aan bij het kerstdiner van de dienstverlener uit Utrecht.

De stemming aan het einde van de laatste volledige werkweek van dit jaar zit er goed in. Het jaarlijkse kerstdiner met medewerkers staat op het punt van beginnen, als iemand roept dat het leuk zou zijn om ‘met zijn allen op de foto te gaan’. De ideale plek bij de boom in het restaurant is snel gevonden, maar het wordt inschikken voor de medewerkers om ‘met zijn allen’ vastgelegd te kunnen worden. ‘Ik zie heel veel nieuwe gezichten, zegt een SQS’er. De groei is soms niet bij te houden.’

Volgens MD Wilbert van den Bliek valt dat laatste mee. ‘We groeien door, maar nou ook weer niet zo snel, we houden het graag bij.’ Bij het diner wordt wel duidelijk dat de grenzen binnen SQS vervagen. Dit jaar zijn er bijvoorbeeld gasten uit Ierland, India en Egypte, waar SQS een groot testcenter heeft. De gasten zijn op een project ingezet bij klanten in Nederland en vermaken zich prima.

‘Ik denk dat het beeld van de groei daar vandaan komt’, zegt Van den Bliek. ‘Er is tussen de SQS-landen meer samenwerking. We leren van elkaar, zonder onze eigen identiteit te verliezen.’ De internationale collega’s voelen zich duidelijk thuis op het diner. Alleen het fenomeen kerstpakket moet uitgelegd worden. Die traditie kennen ze niet in hun eigen land.

Profiteren van hoge verwachtingen

Het afgelopen jaar bleek dat SQS steeds vaker het beste antwoord had op vragen van klanten. Het portfolio is flink gegroeid met mooie namen. ‘We profiteren van het feit dat organisaties steeds meer verwachten van dienstverleners. Het gaat niet enkel en alleen meer om het detacheren van professionals, maar om het sluiten van partnerships en aangaan van resultaatverantwoordelijkheid’, zegt Wilbert van den Bliek van SQS Benelux. ‘Om dat goed te doen heb je, naast veel kennis, nog twee zaken nodig: specialisten die je lokaal inzet bij de klant en voldoende internationale schaalgrootte om aan alle testexpertises te kunnen voldoen.’ Met vestigingen in Europa, Azië, Noord-Amerika en Afrika voldoet SQS daar ruimschoots aan.

Hij geeft een voorbeeld. ‘Bij een internationale speler in de olie- en chemiebranche zijn wij hier in Nederland al jaren actief. ‘We zijn klein begonnen, hebben langzaam het vertrouwen gewonnen en elkaar goed leren kennen. Dan komt er een moment dat zo’n bedrijf zegt: ‘eigenlijk willen we veel van het testwerk niet meer in onze eigen organisatie beleggen, maar uitbesteden’. Als dat aan de orde komt, moet je dat wél kunnen bieden. Zowel in breedte van expertise als opschakelcapaciteit.’

Klanten willen ook meer uitgedaagd worden. Het liefst op een manier die ze begrijpen. ‘Dat stelt nieuwe eisen aan professionals’, zegt Van den Bliek. ‘Ze ontwikkelen zich tot consultants die de business en inhoudelijke uitdagingen van een klant echt moeten begrijpen.’

Op kantoor merkt hij dat dit niet altijd vanzelf gaat. ‘Het vraagt veel scherpte van ons als management. Welke trainingen moeten we onze mensen aanbieden? Welke vaardigheden moeten ze meenemen naar de klant en hoe zorgen we ervoor dat ze plezier blijven houden in hun werk?’

Betere arbeidsvoorwaarden, meer benefits

Het afgelopen jaar heeft SQS flink gesleuteld aan het pakket met arbeidsvoorwaarden. ‘We hebben een mooie mix gemaakt van harde en zachte voorwaarden en benefits. Ik beschouw het als mijn taak van werkgever en collega om er voor te zorgen dat mijn mensen fit zijn. Dat er een goede balans is tussen werk en privé.’ Ik denk dat iedere professional niet meer zonder een partner kan die zorg draagt voor zijn of haar loopbaan en opleidingen.’

Een van de veranderingen bij SQS is het werken met competence teams. Het idee is om professionals nog meer van elkaar te laten leren. ‘We hebben inmiddels zo veel kennis van markten en domeinen in onze organisatie, dat er altijd een antwoord is op een vraag. Door met elkaar in teams te werken, komt die kennis eerder naar boven. Je staat er bij ons niet alleen voor als test- en kwaliteitsconsultant. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke leuk om met elkaar over je vak te praten. Erkenning voor wat je doet is voor iedereen erg belangrijk. Zeker als die van vakbroeders komt.’

Gevraagd naar zijn grootste erkenning, hoeft Van den Bliek niet lang na te denken. ‘Dat zijn twee dingen die nauw met elkaar verbonden zijn. Als werkgever hebben we aandacht getrokken van verschillende media. In die gesprekken merk je dat we opvallen als werkgever. Maar de grootste erkenning is dat er mensen zijn die weer in dienst komen, nadat ze eerder bij ons zijn vertrokken.’

Plezier en professionaliteit gaan samen

Voor 2016 is het bewaken van de balans tussen lokaal en internationaal wederom een uitdaging. De markt schreeuwt om internationale kennisuitwisseling, maar de Nederlandse professional wil ook plezier in zijn werk. In Utrecht gaat dat samen. De obers in het restaurant maken aanstalten om op te ruimen. Maar er is een probleem. Bijna niemand maakt aanstalten om het feest te verlaten.

De directeur zelf al helemaal niet. ‘Eigenlijk gun ik iedere professional in dit vak een bedrijf als SQS. En dan doel ik speciaal op onze onafhankelijkheid. Je moet toch ook eens kunnen zeggen: ‘dit deugt totaal niet’. Zonder dat je vast zit aan allerlei andere belangen. Juist in onze branche wordt dit steeds belangrijker. Er zijn in onze sector een aantal uitglijders geweest het afgelopen jaar en ons werk ligt onder een vergrootglas. Als sector moeten we kwaliteit leveren en gelukkig gaan er heel veel projecten gewoon goed. Daar moeten we wel elke dag aan werken.’

Langzaamaan schuiven de dinergangers richting uitgang van het restaurant. In de parkeergarage wordt spontaan een carpoolproject opgezet om het feest in de stad voort te zetten. SQS Benelux ontspant na een druk jaar en laadt zich op voor 2016.