Testen: Van 100 naar 100.000 criticasters

Wanneer is een product of dienst goed genoeg vraagt Marco van den Brink zich af? Zodra het testteam alle specificaties heeft afgevinkt? De baas zijn goedkeuring heeft gegeven? Of als de klant enthousiast is? De graadmeter van een afgevinkte lijst met functionaliteiten is inmiddels ingeruild voor de beoordeling van die duizenden gebruikers van jouw it-applicaties schrijft Marco. Kortom, de kwaliteit van software wordt meer dan ooit beoordeeld door je klanten. In het verleden kon je je nog wel veroorloven dat een boekhouder een paar uur niet verder kon, omdat de software een fout telde. Tegenwoordig ligt de hele organisatie plat. Of sterker nog, komen klanten van je bedrijf massaal in opstand.

Volgens Marco moet je daarom toekomstige gebruikers, codeschrijvers, de producteigenaar en testers bij elkaar zetten om in korte perioden van twee tot vier weken goede software op te leveren. Iedere betrokkene probeert de applicatie uit waarna fouten onmiddellijk verbeterd kunnen worden. Die geïntegreerde aanpak zorgt ervoor, dat niet het proces maar de mens centraal staat. En leg daarbij de beslissingsbevoegdheid waar de kennis zit. In dit projectteam dus. Dat zal nog even wennen zijn voor de nog altijd veel hiërarchische organisaties. Maar wat Marco betreft is dat de beste manier om die honderdduizend criticasters tevreden te stellen.

Lees hier Marco’s hele artikel.