Overload aan mobiel testwerk

De snelle, wereldwijde toename van het aantal mobiele abonnementen en het grote volume aan smartphoneverkopen zal naar verwachting leiden tot een stortvloed aan mobiele betalingen. Volgens schattingen van Gartner zal het wereldwijde totaal aan mobiele betalingen in 2017 meer dan $ 721,4 miljard (€ 525,9 miljard) bedragen. In de financiële sector is de race om het aanbieden van geïntegreerde systemen voor mobiel betalen volop gaande.

SQS, ’s werelds meest toonaangevende specialist op het gebied van softwarekwaliteit, is daarom verheugd dat de overname van Thinksoft Global Services is afgerond. Thinksoft is een onafhankelijk specialist op het gebied van business assurance en het verzorgen van testen, en richt zich op de financiële sector. Door de overname verbetert de marktpositie van SQS: het bedrijf kan nu een beroep doen op de uitgebreide ervaring die Thinksoft heeft met het testen van een scala aan systemen op het gebied van mobiel betalen voor toonaangevende banken over de hele wereld.

Het raamwerk van SQS voor QA en business assurance, dat zichzelf in de praktijk heeft bewezen, omvat zowel risico-inschatting als agile-testen, snelle automatisering, veiligheidstesten en testmanagement, via programmatuur die klaar is voor mobiele toepassingen. Zowel banken als bedrijven kunnen nu vertrouwen op de nieuwe consultancydiensten van SQS met betrekking tot mobiel betalen. Daardoor hebben ze de zekerheid dat hun aanbod op het gebied van mobiel betalen kwalitatief in orde is en dat ze hun producten in deze dynamische marktsector sneller op de markt kunnen krijgen.

Ervaringen van gebruikers cruciaal
Als eindgebruikers aanlopen tegen problemen met de betrouwbaarheid en de veiligheid van apps waarmee ze mobiel betalen, zijn ze niet altijd even vergevingsgezind. Aangezien goede gebruikerservaringen wel van cruciaal belang zijn voor een hoge acceptatiegraad, zullen bedrijven de bruikbaarheid en functionaliteit van hun apps voortdurend moeten uitbreiden en verbeteren. Een fout die ernstige ontregeling tot gevolg heeft, kan de woede van regulerende instanties oproepen en tot boetes leiden. Daarom moeten upgrades en reparaties van apps in een steeds korter tijdsbestek worden uitgevoerd. Dit alles vergt snelle ontwikkelings- en verandercycli, gekoppeld aan een hoge mate van quality assurance.

De snelle lancerings- en upgradecyclus die een app voor mobiel betalen vereist kan niet kan worden bereikt met traditionele methoden voor het ontwikkelen van software. Een agile-benadering, geautomatiseerd testen en een tooling die is afgestemd op mobiele toepassing zijn daarom van doorslaggevend belang om te kunnen slagen.

Apps snel op de markt brengen
Anand Vyas, Head of Banking, Financial Services and Insurance bij SQS, over de nieuwe dienst van het bedrijf: “Mobiel betalen is een van de snelst groeiende en zeer vernieuwende technologische trends in de financiële sector. Door de druk om apps snel op de markt te brengen is het geen optie om het wiel opnieuw uit te vinden. Tegenwoordig is expertise op het gebied van beproefde quality assurance van essentieel belang om een foutloze app te kunnen lanceren die even aantrekkelijk is voor ondernemers als voor consumenten. Met een hoog aantal variabelen, waaronder de apparatuur, de besturingssystemen en de netwerken, vormt quality assurance een forse uitdaging die een hoge prioriteit verdient. Alleen zo kunnen we zeker zijn van een probleemloze introductie van apps voor mobiel betalen.”

Meerdere klanten die apps voor mobiele betalingen ontwikkelen, hebben al baat gehad bij de deskundigheid van SQS. Zo leidden geautomatiseerde tests bij een internationale bank ertoe dat het aantal op afstand uitgevoerde tests van mobiele apparaten in de landen waar de bank zich op richt met 80% afnam. Dit resulteerde in een betaalbare, maar grondige methode voor het testen van een Android-app voor consumenten en tot de lancering van de eerste app voor mobiel bankieren in Groot-Brittannië.

“Op het gebied van de kwaliteit van software voor mobiel betalen, hebben we meer ervaring dan ieder ander en we hebben al met vele toonaangevende financiële instituten binnen en buiten Europa samengewerkt. In alle regio’s bieden we innovatieve diensten aan, waardoor onze klanten vol vertrouwen hun apps voor mobiel bankieren kunnen lanceren”, concludeert Vyas. Noot voor redactie/ Niet voor publicatie SQS heeft een serie Engelstalige whitepapers gepubliceerd onder de titel ‘Top Tips on Improving Effectiveness – Mobile Payments’. Deze kunt u vinden op http://www.sqs.com/uk/services/mobile-payments.php.