Een tester hoort niet thuis te werken

Als ik kijk naar het werk wat wij testers dagelijks doen, dan kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat één van de belangrijkste onderdelen de communicatie met andere mensen is.

  • Het is goed om te weten wat eventuele wijzigingen zijn en waar je op moet letten bij het testen van een nieuwe versie van de software.
  • Wat zijn de risico’s die men ziet? Vanuit welke perspectieven benader je deze risico’s? Je zal met diverse belanghebbenden samen moeten gaan zitten om dit te bespreken.
  • Je kan hulp gebruiken bij het uitvoeren van testen. Dit betekent samenwerking met andere testers, maar ook programmeurs, product owners, helpdesk medewerkers, eind gebruikers, enzovoort.
  • Bevindingen wil je zo snel mogelijk delen en bespreken, om te bepalen of deze van belang zijn.

En dit zijn zo maar een paar voorbeelden, u kunt er wellicht nog wel meer bedenken. Wat ik hier mee wil zeggen dat het nodig is om fysiek contact te hebben voor goede communicatie. De beste manier van communiceren is het één-op-één contact. En het liefst nog met een whiteboard in de buurt.

grafiek rob
Bron: Agile Modeling

In de afgelopen tijd is thuiswerken steeds meer een trend geworden, maar hier komt men ondertussen ook wel weer op terug. Een bekend voorbeeld: “Personeel Yahoo mag niet meer thuiswerken.“ Als redenen noemt men dat thuiswerken dikwijls ten koste gaat van de snelheid en de kwaliteit van de prestaties. Creativiteit wordt beperkt en kans op promotie is zelfs lager.

Er is niets mis mee om af en toe een wat rustigere omgeving op te zoeken om bepaalde zaken uit te werken. Ik schuif op dit moment bijvoorbeeld werk, waar ik anderen niet voor nodig denk te hebben, door naar de vrijdag. Op de vrijdag zit ik in mijn huidige opdracht tamelijk alleen op de afdeling. Mensen zijn vrij of werken thuis. Dat laatste vaak met de reden omdat er toch weinig mensen aanwezig zijn. Je kan begrijpen dat dit leidt tot een vicieuze cirkel waarbij steeds minder mensen fysiek aanwezig zijn op het werk. Kunt zich u voorstellen hoe effectief communicatie is op vrijdag?

Ik heb er wel aan gedacht om thuis te gaan werken op vrijdag. Maar elke keer heb ik toch weer een kort overleg op vrijdag met iemand die dan toevallig ook tijd heeft. “Even snel samen zitten”. Ik zou natuurlijk vanaf thuis kunnen inloggen en met een collega spreken via Skype of een vergelijkbaar systeem. Communicatie via dit soort technische op lossingen is niet altijd ideaal. Een komisch voorbeeld ziet u in het volgende korte filmpje:

Waarom vind ik dat dit specifiek voor testers geldt?
Als tester werk je op basis van vertrouwen. De mensen die de vruchten van jouw werk te zien krijgen, zijn degene die afhankelijk zijn van de informatie die jij als tester geeft. Bijvoorbeeld de ontwikkelaar die snel feedback wil over eventuele bevindingen. Deze mensen accepteren jouw informatie veel sneller als ze weten dat de informatie betrouwbaar is. Gezien jij de informatie levert, is het tevens een test van jouw persoonlijke betrouwbaarheid. Fysieke aanwezigheid is een onderdeel van betrouwbaarheid.

Als tester ben je de spin in het web betreffende de kwaliteit van software. Kwaliteit gaat in principe ‘iedereen’ aan en je moet dan ook bereid zijn om met iedereen te communiceren. Je moet klaar staan om vragen te beantwoorden, om mensen te begeleiden in het kwaliteit- en testproces of om een aanpak door te spreken. Een fysieke aanwezigheid helpt hier goed mee.

Indirecte informatie over mogelijke problemen. Als je ergens aan het werk bent in een kantoor, dan hoor je gesprekken tussen mensen en je vangt op wat van belang is voor de kwaliteit je verdere testen. Een programmeur die moeite heeft met een bepaalde functionaliteit, een opmerking van iemand over lastige interfaces met ‘bepaalde infrastructurele componenten’ binnen het bedrijf, een opmerking over het gebruik van de software. Dit soort zaken houden je alert op mogelijke risico’s. Dit is informatie die je alleen maar kan verkrijgen door aanwezig te zijn.

Conclusie
Thuiswerken vermindert prestaties en creativiteit op het werk, beperkt de communicatie en het vertrouwen in jou en je werk en je mist belangrijke informatie van belang voor het testen. Uiteindelijk werkt dit op een negatieve manier in op de kwaliteit van de software. Een tester hoort niet thuis te werken.

——————————
Rob van Steenbergen is een onafhankelijke softwaretester en een actief blogger
Chickenwings Test Consultancy