Experiential learning: leren door te ervaren

Helaas was AYE (Amplifying Your Effectiveness) dit jaar voor het laatst. AYE was een conferentie in Albuquerque in de VS onder andere gehost door Jerry Weinberg, Esther Derby en Johanna Rothman. Ik ben er zelf nooit geweest en had er heel graag heen gewild… Helaas: te laat!

Wat me vooral aan deze conferentie aanspreekt is de focus op experiential learning of ervaringsleren. Ze willen geen powerpoints met nauwelijks ruimte voor vragen. Ze zoeken deelnemers die vragen stellen, hun ervaringen delen, deel willen uitmaken van ervaringsgerichte oefeningen en die bijdragen aan de sessie ontwerpen en de inhoud ervan.

Fiona Charles doet veel workshops op deze manier. Afgelopen jaar was ik op de Let’s Test conferentie nabij Stockholm waar ik de workshop “Inspiring Test Leadership” heb meegemaakt. Niet gezien of gedaan, maar meegemaakt! Een kort verslag van de workshop: met een groep van 25-30 mensen zaten we in een kring en we stelden ons kort voor. Iedereen gaf ook zijn of haar motivatie om deze workshop te volgen. Bij het horen van de grote verscheidenheid van redenen om voor deze specifieke sessie te kiezen, vroeg ik me wel even af hoe Fiona hen allemaal kon geven wat ze zochten…

Gedurende de dag hebben we een aantal interessante oefeningen in groepen gedaan. Alle oefeningen werden uitgebreid besproken. Daar zit de kracht van Fiona: het stellen van de juiste vragen. Ze laat je zelf vertellen wat er gebeurde, hoe je dat ervaarde en waarom je het deed. Vervolgens mogen anderen erop reageren met hun verhaal. Ondertussen faciliteert Fiona de discussie met vragen als “weet je waarom dat gebeurde?” of “hoe zou je dat kunnen gebruiken?”

In een van de oefeningen werden we in twee groepen ingedeeld. Elke groep kreeg 45 minuten de tijd om een leiderschap uitdaging voor de andere groep te verzinnen. De andere groep kreeg vervolgens ook 45 minuten om het probleem op te lossen. Een geweldig interessante oefening! Je maakt een groepsproces mee waarin je ideeën moet generen onder tijdsdruk. Na 45 minuten moet je iets concreets opleveren waarmee de andere groep aan de slag kan. Het is eigenlijk een oefening in een oefening! Je leert na te denken over leiderschap en de uitdagingen ervan. Maar het proces zelf is ook erg interessant en leerzaam. Leiders staan op, groepsdynamiek ontstaat en er gebeurt van alles. Je leert dus niet over aspecten van leiderschap, je bent ook het lijdend onderwerp in de oefening. Heeft Fiona iedereen gegeven wat ze zochten? Geen idee, ik denk het wel. Dat is juist het mooie aan deze werkvorm: iedereen haalt eruit wat er voor hem in zit. Iedere deelnemer neemt zijn eigen leerpunten mee.

Na afloop van EuroSTAR, op weg naar het hotel, sprak ik Fiona. EuroSTAR was geweldig en gelukkig is er steeds meer ruimte voor workshops. Al pratende vertelde Fiona dat ze al een tijdje rondloopt met het idee om een conferentie te organiseren met alleen maar ervarings workshops naar het idee van AYE. Ik werd direct enthousiast en ben samen met Fiona aan het nadenken over de mogelijkheden voor een dergelijke conferentie, specifiek gericht op testers.

Wat zou je daarvan vinden? Zou je meedoen? Wie heeft ervaring met ervaringsleren? En wat zijn jouw ervaringen? Wat vind je van het idee om zulke workshops bij te wonen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Overigens: bij TestNet is recent een werkgroep – de werkgroep training en coaching – gestart om testers in Nederland te laten leren en ze te coachen. Geen trainingen die al in de markt beschikbaar zijn, maar alternatieve vormen.

—————————
Huib Schoots ziet zichzelf als een context-driven tester. Hij is agile test consultant bij codecentric en bestuurslid van TestNet. Hij is lid van DEWT (Dutch Exploratory Workshop on Testing), black-belt in de Miagi-Do School of Software Testing en houdt een blog bij op www.magnifiant.com