Boek presentatie Quality Level Management

Het nieuwe boek “Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing” is op 6 november gepresenteerd tijdens EuroSTAR 2012. Het boek, geschreven door Jeanne Hofmans en Erwin Pasmans, beschrijft het Quality Level Management (QLM) model; het door Improve Quality Services ontwikkelde model voor het managen van kwaliteit in een klant-leverancier relatie. Het eerste exemplaar is overhandigd aan Zeger van Hese, Programme Chair van EuroSTAR dit jaar.

Outsourcen is en blijft populair onder bedrijven. Verwachte resultaten worden vaak echter niet behaald. Waar ligt dat aan? Veel bedrijven hebben moeite met het beheersen van kwaliteit in het geval van uitbesteding. Kwaliteit is moeilijker te definiëren dan de planning en het budget. Bestaande problemen met kwaliteitsbeheersing worden bij uitbesteding nog complexer. Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in een enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model.

Vanuit hun expertise in test- en kwaliteitsmanagement merken ze dat outsourcingstrajecten en –modellen zich veelal richten op organisatorische en procesmatige aspecten. Het product wordt daarbij al snel onderbelicht. Daarom bevat het QLM-model deze aspecten juist wel. Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt in verschillende type maatregelen: preventief, detectief en correctief. Maatregelen treft men dus op verschillende niveaus en zijn verschillend van aard.

Het QLM model, en meer, is beschreven in Improve ’s nieuwe Engelstalige boek “Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing”. Het boek is bedoeld voor managers en consultants die, als klant of leverancier, een praktisch model zoeken om kwaliteit te beheersen in een uitbestedingsrelatie. Het boek wordt uitgegeven door Uitgeverij Tutein Nolthenius.