Onze kwaliteit is afhankelijk van ieders bijdrage

Als we nu eens constant nadenken over het ‘waarom’ van dit project. Als we er voor zorgen dat iedereen die met het project te maken heeft dit ´waarom´ ook kent, dan valt het ook sneller op als we ergens de verkeerde weg inslaan.

Als we er nu eens voor zorgen dat er open communicatie is en dat fouten mogen worden gemaakt, dan komen problemen eerder naar boven in het project, zijn bespreekbaar en kan er vroeg op geacteerd worden.

Als we nu eens voor zorgen dat de gebruiker vroeg in het traject wordt betrokken. Dan hebben we op tijd feedback of we op de goede weg zijn.

Als we problemen gelijk oplossen, dan hebben we geen grote bevindingen lijst bij te houden. Dit scheelt een hoop verwarring en discussie en blijft de status helder.

Als we samenwerken met beheer, het beheerteam in het project laten deelnemen, beheer zien als onderdeel van het gehele project. Dan is kennis borging gegarandeerd en overdracht geen discussiepunt.
Als we onze lessons learned ook nu echt eens samen delen en verwerken in toekosmtige projecten, in de gehele organisatie, dan is het probleem van gisteren niet meer het probleem van nu.

Als een deadline van een project minder belangrijk wordt dan de kwaliteit. Als we de risico´s aan het begin beter schatten en niet pas doen bij het starten van het testtraject. Dan kan je de focus op de kritische zaken al eerder leggen.

(Tekst onder poster: Our quality depends on the contribution of each of us) 

Stap numero uno
Als oplettende IT medewerker zie je dat bepaalde zaken nu eenmaal niet zo lopen zoals ze zouden moeten. Het zou niet zo erg zijn, als we de volgende keer over deze valkuilen heen stappen.

En misschien is dat ook wel stap numero uno: Maak een lijst van fouten die gemaakt zijn, bespreek deze met alle betrokkenen en zorg dat ze niet meer voorkomen. Of beter nog, benoem ook de grote successen van de afgelopen tijd. En dan ook echt bij een volgende iteratie of project deze lijst meenemen. Kwaliteit borging door te leren.

Misschien is dit wel de eerste stap: Ga eens rond wandelen door het gebouw waar je werkt. Naar de gebruikers die de spullen krijgen van het project. Vraag eens hoe ze werkelijk met de software werken. Voor de tester zou dit wel eens de gehele testaanpak kunnen veranderen.

Pointzero®, open deuren en drempelvrees
Van de week ben ik bij de boeklancering geweest van Sogeti: ‘Pointzero®’, de visie dat de mentaliteit binnen de ICT moet veranderen. Door van te voren niet goed na te denken over waarom we dingen doen. Niet te bespreken wat we gaan maken en hoe we dit technisch gaan uitvoeren, liggen de kosten achteraf van onze huidige aanpak van projecten voor ongeveer 60% in dit voortraject.

Dus als we die eerste fasen van een project nu eens goed gingen doen, dan hoeven we achteraf ook niet zoveel problemen op te lossen die we eigenlijk in het begin hebben gemaakt. We testen om problemen te vinden die eigenlijk grotendeels eerder zijn gemaakt.

Foto: Gebakjes bij Pointzero® lancering (foto Rik Marselis) 

Het individu in de kwaliteit
Mocht je al wat langer in de IT wereld werken en het onderwerp ‘kwaliteit in de IT’ je aanspreken dan kan je denken: ‘Open deuren’. Maar let op: zijn dit voor jou open deuren, voor veel mensen zijn dit nog steeds gesloten deuren waar men gewoon voorbij loopt. En al is het een open deur voor veel anderen, weinig van hen die dan de drempelvrees overwinnen en er doorheen stappen. In bedrijven zie je vaak een aantal individuen die dit soort zaken voortvarend probeert op te pakken. Dit loopt nog wel eens mis wegens onbegrip: ‘Academische theorieën’, of ‘Poolse landdagen kunnen we hier niet gebruiken’. ‘Gewoon pragmatisch aan de slag en meters maken.”

In het gehele traject bouwen aan kwaliteit, in plaats hier te laat aan te beginnen is vaak het initiatief van een paar individuen in de organisatie die de kans zien om dit proberen. Maar dit moet wel snel opgepakt worden vanuit het management, de mensen met het geld. Het wordt tijd om uit te leggen dat het geld goed besteedt is met dit soort aanpakken.

Misschien is het initiatief van Sogeti een goed begin, de eerste vonken van dit vuur. Misschien dooft het wel vroeg uit, zoals al vaker is gebeurt in de geschiedenis. Wie weet?

Management, stuur ons naar kwaliteit
Want zo is het, als dagelijkse projectmedewerker kan je best veel doen voor het project. En om het goed te doen moet de hele organisatie mee. Management moet de organisatie de kans geven om de tijd te nemen om te leren en professioneler te worden met principes als ´reviewen´, modelleren, samenwerken, communicatie, requirements- en change management, et cetera. Dan kunnen we eindelijk een slag maken. Dan kan iedereen bekend worden hiermee en de uitdaging aan gaan.

Dan zijn er niet een paar individuen, roepende in de woestijn. Maar een hele groep van mensen, een industrie die al die verspilling die we nu zien in de IT tegengaan. We kunnen namelijk onze tijd veel nuttiger besteden dan aan het analyseren en oplossen van fouten achteraf. Dan wordt de IT nog leuker en interessanter en kunnen we ons beter gaan richten op het doel, namelijk problemen oplossen met techniek.

Er is nog een lange weg te gaan denk ik, we zullen veel moeten uitleggen en dit ook effectief moeten doen. Er is altijd hoop.

——————————
Rob van Steenbergen is een onafhankelijke softwaretester en een actief blogger
Chickenwings Test Consultancy