Column: Tester, trek het je niet teveel aan!

De software die je kreeg om te testen bevatte zoveel bugs dat je eigenlijk niet verder hoefde te zoeken. De bugs die opgelost waren en weer bij jou in hertest kwamen, bleken grotendeels niet echt opgelost. Bugs waren opgelost, maar leidden tot een groot aantal nieuwe bugs. Aan het eind van het project stonden nog wel erg veel bugs op “blokkerend”.

Zijn dit herkenbare situaties voor je? Dit zijn situaties die je als tester wel eens flink aan het hart zouden kunnen gaan. Letterlijk. Een tester die betrokkenheid voelt bij het product kan wel eens hartkloppingen krijgen, zwetende handen, nachtmerries, stress… Herken je dit gevoel, jij betrokken tester met hart voor kwalitatief goede software?

Ik zeg stop! Trek het je niet teveel aan.

Even een stapje terug uit de details en bedenk wat je doel is met testen: “Informatie leveren over de kwaliteit van het product”.
Deze informatie die je levert is maar een deel van de waarheid, er speelt veel meer om een project heen. Tijdsdruk, budget, politiek, persoonlijke belangen, concurrentiepositie van de organisatie.

Dus lever informatie

  • Bevat de software die je moet testen crashes op cruciale plaatsen?
  • Is de documentatie bruikbaar voor testers, gebruikers, onderhoud, of anderen?
  • Kunnen alle blokkerende bugs opgelost worden voor de einddatum?
  • Zie je nog mogelijke risico’s, welke in productie kunnen voorkomen?
  • Merk je instabiliteit in de software op onderdelen?

Bespreek, communiceer, rapporteer.

Als tester is het leveren van dit soort informatie je primaire doel. Je professionele verplichting ten opzichte van het project. Als je dit objectief brengt, dan wordt hier op geacteerd. En als er niet naar je geluisterd wordt, dan heb je in ieder geval je werk gedaan: “Gaat u met deze risico’s in productie, dan is het aan te raden om hiervoor deze en deze maatregel te nemen”.

Natuurlijk kan je zoeken naar partijen die wel naar je luisteren binnen een organisatie. Maar mocht je buiten je projectmanager omgaan, is het extra opletten op de politieke sfeer van je organisatie. Hiermee omgaan is weer een specifieke vaardigheid.

Als je de essentie van testen (leveren van informatie over kwaliteit) als basis houdt, dan scheelt dat heel wat stress. Om er zorg voor te dragen dat de informatie die je levert betrouwbaar is, moet je jezelf al druk genoeg maken.

Zaken waar jij je wel druk om moet maken

  • Je zorgt ervoor dat je eerst de hoogste risico’s test.
  • Je zorgt ervoor dat je eerst de hoogste risico’s test.
  • Je bent altijd bereid tot het leveren van realistische objectieve testinformatie, dus geen aanpassingen, omdat dat beter past bij een ‘GO’ beslissing.
  • Een bug is een bug en kan niet zomaar vergeten worden of uit rapportages gehaald worden.
  • Je rapportages leveren informatie waar men wat aan heeft. Geen eindeloze ‘sjablonen gebabbel’ over testen.
  • Je bent een kritische denker en blijft vragen stellen waar niemand anders in het project aan denkt.

Relativeren van ‘slechte kwaliteit’

En ben je echt ongerust over de kwaliteit? Een beetje relativeren voor jezelf scheelt ook weer wat in je stressniveau. Wat voorbeelden:

  • Er zijn een heleboel zaken wel opgelost omdat er tijdig getest is.
  • Gaat er iemand aan dood als we nu live gaan?
  • Het kan nooit 100% perfect zijn in deze wereld .
  • Gebruikers vinden hun eigen work around wel voor problemen.

En dan nog

Het is altijd lastig als je nog midden in een test zit waarbij alles uitloopt en je te horen krijgt dat er gestopt kan worden met testen. Een ‘GO’ volgt daarop. Dat kan een wat dubbel gevoel opleveren.

Ik zeg: stapje terug. Als jij je druk hebt gemaakt om de juiste zaken, betrouwbare en bruikbare informatie hebt geleverd en even voor jezelf relativeert is dat gevoel na een uurtje ook weer weg.

Bedenk: “We hebben een ‘GO’, tijd voor vakantie!”.

Fijne vakantie.

——————————
Rob van Steenbergen is een onafhankelijke softwaretester en een actief blogger
Chickenwings Test Consultancy