IT’ers klooien in plaats van testen

IT’ers klooien in plaats van testen

Een programmeerfout haalt de website van de NS onderuit. Een softwarefout in een switch legt een ziekenhuis lam. Een software upgrade die werd uitgevoerd veroorzaakt een landelijke verstoring van het mobiele internetverkeer. Een kapot ‘cross connect’ kastje is er de oorzaak van dat alarmnummer 112 urenlang niet bereikbaar is. IT’ers gissen naar de oorzaak van een grote storing bij de Rabobank.

Overal gaat wel eens iets mis en iedereen maakt wel eens een fout. Waar gehakt wordt vallen spaanders. Het menselijk relativeringsvermogen is ook bij IT’ers goed ontwikkeld. Net als andere professionals steken zij echter niet graag de hand in eigen boezem. De meest in het oog springende rode draad is dat de technologie – die in eerste instantie uitstekend heeft gefunctioneerd – om verder onverklaarde redenen de mens in de steek laat. De achterliggende conclusie is dat technologie inherent onbetrouwbaar is (‘het kan zomaar mis gaan’), terwijl de mens – superieur als wij cognitieve wezens zijn – telkens weer moet optreden als reddende engel. Dit stelt communicatieadviseur Ewold de Bruijne in zijn artikel.