In gesprek met Carolien van Giersbergen

Nadat SwissQ twee keer de DucthTesting Conference heeft georganiseerd, heeft dit jaar Heliview Conferences & Training BV de organisatie op zich genomen. Het succes van dit congres is volledig afhankelijk van de betrokkenheid van de testing community. Het congres belooft de bezoeker een congres “voor en door testers”, onafhankelijkheid en een kwalitatief hoogstaand programma. En dit naar eigen zeggen tegen een relatief goedkope toegangsprijs. Reden genoeg om Carolien van Giersbergen, Conference Team Lead, een paar vragen te stellen.

Kun je jezelf kort voorstellen?
De organisatie van de Dutch Testing Conference is sinds dit jaar in handen van Heliview Conferences & Training BV. Sinds 2008 ben ik werkzaam bij deze organisatie waarbij ik sinds 2011 in de rol van Conference Team Lead ben. Eén van de congressen die ik met mijn team dit jaar organiseer is de Dutch Testing Conference. Bij mijn onderzoek naar de mogelijkheden voor een eigen testevent, kwam ik in contact met SwissQ. Als snel bleek dat zij op zoek waren naar een Nederlandse partner voor de organisatie van de Dutch Testing Conference. Voor ons een uitgelezen mogelijkheid voor een congres binnen deze community.

Heb je zelf een link met softwaretesten?
Ikzelf heb geen directe link naar de “testwereld”, maar die is voor mijn rol als “organisator van” ook niet nodig. Onze / mijn rol is om alle aanwezige kennis, van bijvoorbeeld de conference board, te kanaliseren en op die manier een succesvol event te organiseren voor de test community. De kennis rondom het topic zit bij de specialisten en wij faciliteren.

Waarom heeft Heliview Conferences & Training BV de organisatie van Dutch Testing Conference op zich genomen?
Heliview Conferences & Training BV organiseert zo’n 40 congressen op jaarbasis in Nederland. Voornamelijk rondom onderwerpen uit de IT. Deze congressen brengen vraag en aanbod bij elkaar en zijn voor medewerkers van eindgebruikersorganisaties gratis te bezoeken.

Naast het feit dat we graag een event wilden organiseren binnen de test community, biedt DTC ons een unieke mogelijkheid om te leren van de aanpak van SwissQ. Het “voor en door concept” kan op veel van onze eigen congressen (gedeeltelijk) toegepast worden.

DTC claimt een congres te zijn “voor en door testers”, hoe waarborg je dit met een conference board waar ook leveranciers in zitten?
De testcommunity is natuurlijk meer dan alleen testers. Zonder de leveranciers van testsoftware en de consultants heb je geen compleet beeld van de community. Voor ons zijn deze partijen dan ook een onmisbare schakel voor een succesvol event.

Het bovenstaande staat los van de waarborging van een onafhankelijk programma. In de voorbereiding wordt er een call for papers uitgeschreven. Dit jaar hebben we hier ruim 50 reacties op gehad. Samen met de eindgebruikers uit de conference board maken we een keuze uit deze lezingen voor het definitieve programma. De leveranciers die zitting hebben in de board hebben hier geen enkele invloed op.

Waarom dan dit jaar toch 2 tracks met sponsorlezingen?
Het antwoord op deze vraag heb je eigenlijk al bij de vorige vraag gekregen. Ik geloof er in dat leveranciers een onmisbare schakel zijn van een community. Zonder de aanwezigheid van leveranciers is een congres als dit niet compleet.

Daarnaast hebben we er bewust voor gekozen om de lezingen van deze leveranciers naast het onafhankelijke programma te zetten. Op die manier dwingen we hen met een zeer goede presentatie te komen. Ze hebben immers concurrentie van het onafhankelijke deel van het programma.

Jullie claimen alles betaalbaar te houden voor de bezoeker. Hoe doe je dit?
Net als bij de organisatie door SwissQ is de Dutch Testing Conference nog steeds een non profit event. Bij alle keuzes wordt steeds de afweging gemaakt, wat voegt dit aan het event toe? Wat betekent dit voor de prijs van het toegangskaartje?

Zo proberen we vooral op een creatieve manier op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een keynote spreker en niet zomaar de portemonnee te trekken. Op deze manier zijn we er tot op heden in geslaagd om de toegangsprijs op €280,- excl BTW te houden.

Hoeveel bezoekers verwacht je dit jaar?
Dit jaar ligt de ambitie met betrekking tot bezoekers hoger dan ooit. We streven ernaar om 500 bezoekers naar de Dutch Testing Conference te krijgen.
We denken dat dit aantal haalbaar is door een aantal factoren:

  1. We gaan exact dezelfde acties ondernemen als SwissQ de afgelopen jaren heeft gedaan
  2. We gaan meer samenwerkingen aan met mediapartners, blogs enz.
  3. We gaan onze eigen database inzetten voor dit congres
  4. We gaan actief bellen naar de grootste organisaties en daar test afdelingen uitnodigen voor het congres

Waarom mogen mensen deze editie absoluut niet missen?
Juist door de aanwezigheid van twee tracks die door sponsoren wordt ingevuld geeft DTC 2012 een completer beeld dan ooit. Daarnaast hebben we leuke elementen toegevoegd die we ook gebruiken bij onze andere congressen. Interactie staat bij onze congressen dan ook centraal. De super brainstorm is daar een heel goed voorbeeld van. Wat deze brainstrom precies in gaat houden, geef ik nu nog niet prijs, maar dat het een leuke en energieke dag afsluiting wordt is zeker! Daarnaast zullen de DTC Experts een actieve rol gaan spelen in de interactie tussen bezoekers en leveranciers.

Naast de drie onafhankelijke tracks met lezingen die zijn gekozen door de eindgebruikers in de conference board, hebben we ook nog twee bijzondere keynotes kunnen strikken. Zo spreekt Michel Alsemgeest, Vice-President IMO Sales International van KLM over de business kant van testen. Het duurt altijd te lang, het is te duur en uiteindelijk zitten er toch nog fouten in. Hoe gaat de business hiermee om? Waarom leggen ze de druk altijd zo op de testers?

In de middag is er nog een keynote lezing van GojkoAdzic. Volgens de kenners is deze man alleen al een reden om naar de Dutch Testing Conference te gaan. Gojko staat bekend om zijn vernieuwende en toepasbare ideeën voor het verbeteren van de kwaliteit van IT. Veel mensen zijn al geïnspireerd door zijn lezingen.

Wil je als laatste nog iets kwijt over de DTC, over jezelf of over een ander onderwerp?
Ja, geïnteresseerden kunnen zich registreren via de website van www.dutchtestingconference.nl en bezoekers van TestNieuws kunnen €50,- korting krijgen op een kaartje. De kortingscode die ze kunnen gebruiken is: DTC12MPTestN