Welke leider past bij welke testaanpak

David Kolb heeft vier verschillende leerstijlen beschreven. Te weten Experimenteren, Ondervinden, Reflecteren en Conceptualiseren. Elke persoon heeft zijn eigen favoriete leerstijl en geen enkele kan de beste worden genoemd. Om te onthouden wat je geleerd hebt moet je al deze vier stadia doorlopen, onafhankelijk van in welke fase je begonnen bent. Je zou ook telkens op een ander punt moeten starten met leren, afhankelijk van de situatie, je ervaring en de begeleiding die je krijgt.

Hersey en Blanchard hebben daarnaast een model beschreven met daarin manieren hoe we anderen kunnen leiden. Dit model heeft vier verschillende leiderschapsstijlen die afhankelijk zijn van de motivatie van een persoon en de kennis die die persoon heeft. Deze stijlen zijn Leiden, Begeleiden, Steunen en Delegeren. Als voorbeeld voor Leiden noemden ze bijvoorbeeld Hyacinth Bucket, die heel duidelijk de leiding heeft en neemt over haar man Richard in de Engelse comedy serie ‘Keeping up appearances.  Martin Luther King als voorbeeld voor Begeleiden. De bazen van Google als voorbeeld voor Steunen, omdat iedere medewerker bij Google een bepaald percentage van de werktijd mag besteden aan iets wat hij zelf leuk vindt, met de kans op het ‘uitvinden’ van een nieuw product. En Voor Delegeren de voorzitter van de Europese raad Herman van Rompuy. Bij iedere manager of werknemer past één stijl het best. Wederom kan niet één stijl de beste worden genoemd en de stijlen kunnen variëren afhankelijk van de situatie.

Wim Decoutere & Michael Pilaeten vertelden tijdens hun presentatie dat elke tester een eigen ‘voorkeurs-test-methode’ heeft. Sommige testers plannen alles vooruit, terwijl andere testers zweren bij exploratory testing. Onze eigen aanpak is volgens Wim en Michael niet alleen afhankelijk van onze eigen voorkeuren, maar ook van andere omstandigheden, zoals onze ervaring, het budget en de deadlines waar we ons aan moeten houden.

Wim en Michiel trokken een lijn tussen de leercyclus van David Kolb en de verschillende test aanpakken.  Ze stelden dat bijvoorbeeld Agile, exploratory of gestructureerd testen verschillende uitgangspunten zijn in een testcyclus, net zoals de leerstijlen in de leercirkel van Kolb. Ze stelden de vraag of het wellicht niet uitmaakt welke aanpak je gebruikt, want aan het einde heb je ze toch allemaal doorlopen en is geen enkele testaanpak het beste. Of toch niet? Want als testmanager kun je de stijl van de testaanpak die je testers gebruiken wel beïnvloeden door het veranderen van de manier waarop we ze begeleiden. Zie onderstaande foto voor de koppeling tussen de leiderschapsstijlen en mogelijke testaanpakken.

De heren gaven het publiek mee om vanaf nu de testers vooral te gaan begeleiden met behulp van de leiderschapsstijlen van Hersey en Blanchard. Op die manier past bij elke testaanpak een bepaalde leiderschapstijl, wat het testen en dus de kwaliteit ten goede komt.

Presentatie: Situational Leadership Styles On Test Approaches
Spreker: Wim Decoutere en Michael Pilaeten
Bedrijf: CTG, België
Sessie: Woensdag 23 november | 09:45 – 10:30