In gesprek met Teun Klos

SYSQA is een nieuwe campagne gestart met de naam “Proud of it”. SYSQA is een onafhankelijke organisatie, gespecialiseerd in het toepassen van kwaliteits- management in ICT. De insteek van hun nieuwe campagne is dat ze best iets meer mogen vertellen over wat ze doen en waar ze trots op zijn. Tijd dus om eens aan Teun Klos, manager marketing en communicatie bij SYSQA, te vragen waar ze bij SYSQA dan zoal trots op zijn.

1. Kun je jezelf kort voorstellen?
Natuurlijk. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en woon in Lelystad. Dicht tegen de thuisbasis van SYSQA, Almere. Ik houd van duursporten. Mijn vrije tijd besteed ik dan ook veel aan hardlopen en in de winter schaats ik daar nog wel eens bij of pak ik nu en dan de mountainbike. Ik ben ook al een aantal maal met collega’s naar leuke hardloopevenementen geweest.

Mijn professionele achtergrond ligt in de marketing en sales, vooral in de financiële dienstverlening. In januari van dit jaar heb ik de handschoen opgepakt om SYSQA te helpen bij haar marketing & communicatie. Een hele leuke uitdaging omdat SYSQA een hele gezonde groeiambitie heeft en heel graag haar gezicht meer wil laten zien.

2. Heb je zelf iets met softwaretesten of ben je puur van de marketing?
Nou, in het verleden heb ik zelden iets te maken gehad met softwaretesten. Behalve dan dat ik als stakeholder een paar keer betrokken ben geweest bij het testen van nieuwe tools. Maar ik heb zeker iets met ICT en kwaliteit. Omdat ze allebei onmisbaar zijn als het gaat om het realiseren van gebruikers- en klanttevredenheid. En dus kritisch voor een imago. Bij SYSQA noemen we het testen altijd ‘The last line of defence’. De laatste kans om veel schade in termen van tijd, geld en imago te voorkomen.

3. Een nieuwe campagne over trots. Maar waar zijn jullie nou zo trots op bij SYSQA?
Op wie we zijn, wat we doen en voor wie we het doen! SYSQA is een kerngezond bedrijf dat ondanks de malaise van de afgelopen jaren gewoon door is blijven groeien. Gewoon omdat we de dingen die we doen, goed doen. Dat is dat we voor onze opdrachtgevers afdwingen dat hun ICT projecten en –processen succesvol zijn. Maar ook omdat het echt een heel leuk bedrijf is. Ondanks de groei die we doormaken, blijft de onderlinge betrokkenheid groot en doen we veel met elkaar. Jaarlijks zijn er diverse activiteiten, waaronder een weekend weg met alle collega’s en partners. Tijdens deze activiteiten leren we elkaar goed kennen, leren we van elkaar en wordt er veel gelachen.

Daarnaast zijn we ook trots op ons werk. We presteren goed bij onze opdrachtgevers en zij delen dat ook met ons. En niet alleen via het klanttevredenheidsonderzoek. Maar niet alleen wij presteren daar goed. Ook medewerkers van onze opdrachtgevers groeien door de opleidingen en trainingen die we daar geven. Dat is geweldig om te zien. Daar zijn we ook trots op.

Dit lijkt nu een heel dweperig verhaal te worden, maar je moet het zien in het licht van onze campagne. We hebben ons gerealiseerd dat we veel hebben om trots op te zijn. SYSQA heeft dat alleen nooit zo laten zien. Dat was niet nodig, want er was toch wel groei. Bovendien paste het niet zo bij de aard van het beestje. Er waren redenen genoeg om bescheiden te blijven.

In januari hebben we dat echter van ons afgeschud. Er zijn uitdagende groei doelstellingen gesteld en die behaal je niet met louter bescheidenheid. Moeten we dan opschepperig gaan doen? Nee, maar we hebben wel besloten te gaan vertellen waar we goed in zijn. Daarbij benoemen we gewoon de feiten. Dus ook bijvoorbeeld de zaken waarvan onze klanten zeggen dat we die goed doen. De pay-off daarbij is ‘Proud of it’, natuurlijk met een kwinkslag naar de IT.

4. Naast een nieuwe campagne ook nog een nieuwe website. Is dat toeval? En wat brengt de nieuwe website?
Nee, dat is geen toeval. In de aanloop van de campagne zijn er nieuwe kernwaarden vastgesteld. Daar toetsen we onder andere alle communicatie uitingen van SYSQA aan. De website is daar één van. Deze moest dus aansluiten bij deze nieuwe kernwaarden en de campagne ‘Proud of it’ mede gaan dragen.
Maar ook om aan de groeidoelstellingen te voldoen, moest de site worden aangepast. Minstens zo belangrijk als het nieuwe jasje van de website is daarom het nieuwe ‘werkenbij-gedeelte’ op de site. Dit onderdeel heeft ook een aparte url gekregen www.werkenbijsysqa.nl. Dit gedeelte van de website brengt ons structureel meer sollicitaties.

5. Jan Jaap Cannegieter sprak onlangs in Nieuw Zeeland en Australië over  testen. Is Jan Jaap jullie “test-uithangbord”?
Dat is een goed voorbeeld van hoe wij aan de weg timmeren. Kijk, wij voeren niet alleen uit, maar zijn ook innovatief. We denken na over ons vakgebied en publiceren daarover. We dragen bijvoorbeeld bij aan de ontwikkeling van TMMi. Jan Jaap is een van de mensen die daar een grote rol in speelt, een echte vakman. Gekscherend noemen we hem wel eens ‘de Goeroe’ en het feit dat hij binnenkort ook in Manchester en Seoul over actuele ontwikkelingen in het testen spreekt, heeft dat alleen maar versterkt.

Op dit moment springt dat misschien even wat meer in het oog, maar er zijn ook andere collega’s die publiceren. Zo hebben we het meest verkochte Nederlandse boek over requirements geschreven Succes met de requirements!. En in september is nog het boek Succes met opdrachtgeverschap! verschenen, waaraan Olaf Agterbosch en Johan Zandhuis hebben geschreven. Dat gaat over hoe je als opdrachtgever grip kunt houden op ICT-projecten die je uitbesteedt. Dat kunnen testtrajecten zijn, maar het boek is meeromvattend. En dat is SYSQA natuurlijk ook. Het testen is onze grootste tak van sport, maar we doen nog veel meer op het gebied van kwaliteitsmanagement in ICT. Kijk maar eens op de SYSQA Kennisbank, te bereiken via onze website.

6. Jan Jaap heeft de volwassenheid van het testen gemeten in Nieuw Zeeland en Australië . Hoe heeft hij dat gedaan?
Hahaha, dat was eigenlijk een ludieke aanvulling op zijn key-note. Bij SYSQA maken we gebruik van een eigen Quick Scan waarmee we de volwassenheid van het testen binnen organisaties meten. Tijdens een workshop van een halve dag heeft Jan Jaap een aantal Quick Scans gedaan. Natuurlijk niet representatief voor het testen in Nieuw Zeeland, maar het heeft de aanwezigen wel een beeld gegeven van hoe wij zoiets aanpakken. Overigens waren de resultaten niet slecht, als die wel representatief zouden zijn geweest, hadden we kunnen zeggen dat het testen in Nieuw Zeeland en Australië volwassener is dan in Nederland.

7. Verzekeraar Cardif heeft SYSQA gevraagd om orde op zaken te stellen qua testmanagement. Kun je daar iets meer over vertellen?
Cardif zat met een leverancier die weinig pragmatisch en afwachtend te werk ging, zonder meerwaarde in de vorm van procesverbetering. En dus zonder de organisatie op een hoger niveau achter te laten dan deze werd aangetroffen. Cardif verwacht van haar specialistische leveranciers dat deze naast platte detachering ook dergelijke meerwaarde leveren en vond dit bij ons. Op dit moment stelt Cardif met behulp van mijn collega’s zelf een nieuwe werkwijze vast voor het acceptatieproces, passend bij de demand-supply organisatie die ze ambiëren. Zonder hoogdravende theorieën en inefficiënte methoden, maar op basis van gezond verstand en eigen best practices.

8. Afgelopen augustus hebben jullie een raamovereenkomst met de NS gesloten op het gebied van testen. Is de NS jullie grootste testklant of zijn er meer van dit soort grote klanten?
Dat was vooral een bijzonder contract omdat de NS in principe helemaal geen langlopende raamovereenkomsten meer aangaat. Maar de NS is zeker niet onze enige grote testklant. Je treft mijn collega’s bij tal van topbedrijven en andere grote organisaties.

Een leuk voorbeeld vind ik Rijkswaterstaat. Daar testen we op het testcentrum Verkeerssytemen. Je weet wel, die matrixborden boven de snelweg. Dit soort systemen testen we ook over de grens. Eén van de feiten die we noemen in onze campagne is hier aan gerelateerd: ‘Dagelijks zijn in Europa circa 40 miljoen automobilisten afhankelijk van de kwaliteit van de door SYSQA geteste verkeerssystemen.’

Een ander goed voorbeeld is KPN. Zij hebben het testen uitbesteed naar India. SYSQA vervult hierbij de rol van regiebureau. Wij zijn de test- en QA managementlaag tussen KPN en de outsourcingspartijen. Ook iets om trots op te zijn.

Zo zijn mijn collega’s betrokken bij hele uitdagende projecten bij aansprekende klanten. Dat is mede wat zij erg leuk vinden aan hun vak.

9. Jullie waren betrokken bij de Circuitdag van de Stichting Racen tegen Kanker. Doen jullie daar aan mee om een speciale reden?
Eén van de sterke eigenschappen van SYSQA is de onderlinge betrokkenheid. Dat uit zich in begeleiding, coaching en opleiding, maar ook in het feit dat we weten wat er bij elkaar speelt. We kennen elkaars leefwereld en die is niet altijd even rooskleurig. Om onze betrokkenheid bij de wereld waarin we leven kracht bij te zetten sponsoren wij de Stichting Racen Tegen Kanker. Daarmee maken wij het mede mogelijk dat gezinnen, waarvan een kind getroffen is door de ziekte kanker, af en toe een dag beleven waarop ze voor heel even hun zorgen vergeten. Dat gebeurt bijvoorbeeld op zo’n Circuitdag. Jonge patientjes zijn dan voor één dag coureur en mogen meerijden op racemotoren, in luxe race-auto’s en kunnen nog allerlei ander activiteiten doen. Vanuit SYSQA zijn we op zo’n dag al gauw met veertig vrijwilligers actief.

10. Wil je als laatste nog iets kwijt over SYSQA, over jezelf of over een ander onderwerp?
Dat SYSQA moet wennen aan de campagne ‘Proud of it’. Het is een beetje een paradox hè, dat een organisatie die zich kenmerkt door haar bescheidenheid opeens gaat vertellen waar ze trots op is. Daarom is het belangrijk dat we in ‘de manier waarop’ zo dicht mogelijk bij ons zelf blijven en daarbij iedereen stapje voor stapje meenemen.